Årsrapport Poddindex och Poddlyssnande 2022

Årsrapport Poddindex och Poddlyssnande 2022

Nu är den här, 2022 års rapport för poddar anslutna till Poddindex. I denna femte utgåva av årsrapport på ämnet poddar kan du ta del av utvecklingen för några av Sveriges mest populära poddar och få insikter i poddlyssnandet under 2022 samt trendspaningar.

I rapporten finns jämförelse av den tekniska medieräckvidden från föregående år (2021) för de anslutna distributionsplattformarna. Poddindex är en teknisk medieräckviddsmätning som identifierar lyssnare genom unika spelare oavsett vilken kanal man väljer för att lyssna på podd. Anslutna distributörer är Acast, Podplay, Podspace och Sveriges Radio.

Poddlyssnarna

Ur mätning av poddlyssnande genom ORVESTO Konsument ser vi vikten av relevant och genuint innehåll i poddskapandet. ORVESTO Konsument mäter podcastlyssnandet av unika individer, där vi frågar folk om hur ofta de lyssnar på olika typer av podcasts. Det är tydligt att poddlyssnarna favoriserar genrerna Intervjuer, Underhållning, Samhälle/Dokumentär och Nyheter/Politik. Det återspeglas i de podcasts som har flest lyssnare enligt både Poddindex och ORVESTO Konsument.

Poddlyssnarna lyssnar i hög utsträckning också på annat innehåll, dels poddar inom Utbildning och Kultur, men också streamad musik och ljudböcker. De flesta i målgruppen är dessutom aktiva på sociala medier.

Poddar når nästan 32% av svenskarna på veckobasis och lyssnandet på fortsätter att poddar öka konstant.


Det är betydande skillnader mellan enskilda poddar och segment av poddar. Men om vi ska säga något om lyssnarna i stort så var större delen mellan 20-39 år. De lyssnade främst för underhållning, att lära sig nya saker eller att slappna av. Ofta samtidigt som de gjorde andra saker, tex. vardagssysslor i hemmet, träning eller pendling.

-Mattias Björkman, affärschef för podcast hos Bauer Media Audio och Ordförande för Poddindex Tekniska Kommitté


Nyheter i Poddindex

Poddindex är en granskad och validerad mätvaluta för poddar anslutna till listorna, och listorna är säkerställda så att distributionsplattformarna redovisar data utifrån gällande mätregler. Den gemensamma valutan av teknisk medieräckvidd underlättar för annonsköpare i deras uppskattning av en podcasts möjliga genomslagskraft. Nytt sedan oktober 2022 är att Poddindex flyttat in till Mediafacts, en onlinetjänst som tillhandahåller transparent, kontrollerad och aktuell fakta som bygger på flera datapunkter från Kantar. Med fokus på räckvidder, upplagor, webbstatistik, målgrupper och prisinformation är det ett naturligt steg att bygga in ett index för podcasts.

Poddindex uppvisar podcasts, vilken distributionsplattform som ger ut dem, vilket mediehus en podcast är kopplad till och till vilken genre podcasten hör. Användare av Poddindex kan filtrera ut samtliga poddar från en enskild Publicist eller för en enskild Distributionsplattform.

Sedan februari har topplistan i Poddindex kompletterats med Frekvens, vilket innebär att för den angivna veckan specificeras hur många avsnitt som släppts under just den veckan. Genom att uppvisa frekvens får användarna av Poddindex snabb förståelse för hur ofta en enskild podcast släpper ett nytt avsnitt. Vi ser att om en podcast släpper fler än ett avsnitt under en och samma vecka påverkas trafiken.

Bonnier News anslöt utgivare som under 2022 och Schibsted har välkomnats i mars 2023.


Lyssnarna är på plats - men hur når man fler? Ett svar kan vara genom ökad cross pollination med plattformar utanför podd-världen, med att syftet att driva tittare till att bli RSS-lyssnare. Vi kommer släppa loss fler visuella klipp för att förmedla poddens ton, och förmodligen kommer vissa ljudklipp blir virala på Tiktok. Podd blir kult, inte bara en ljudfil. Men kreatörerna måste absolut påminnas om bristerna i monetarisering som inte översätts mellan en RSS och videoplattformar. Vi kommer rekommendera att man använder video som en marknadsförings möjlighet, så man inte späder ut sitt värde gentemot annonsörer eller förvirrar lyssnarna.

Josefin ForssjöNordic Director Creator Network Services, Acast


Topp 5 kommersiella poddar i Poddindex

Utifrån teknisk medieräckvidd var de största kommersiella poddarna under 2022 följande:

  1. Ursäkta
  2. Alex & Sigges podcast
  3. Aftonbladet Daily
  4. Rättegångspodden
  5. Flashback Forever

Sveriges Radios mest populära poddar:

  1. P3 Dokumentär
  2. Sommar & Vinter i P1
  3. P3 Historia
  4. P1 Dokumentär
  5. Creepypodden

Innehåll i rapporten:

  • Hur stor teknisk medieräckvidd har distributionsplattformarna?
  • Vilka är podcastlyssnarna?
  • Vilka genrer engagerar?
  • Hur mycket lyssnar svenskarna på poddar?
  • Vilka trendspaningar gör företagen?

Ta del av hela rapporten här.