Tekniskt mätta och validerade räckvidder från Poddindex integreras i Sesame med ORVESTO

Tekniskt mätta och validerade räckvidder från Poddindex integreras i Sesame med ORVESTO

Tekniska medieräckvidder för poddar från de mediehus som mäter ett urval av poddar i ORVESTO, samt även ingår i Poddindex, går nu att finna i ORVESTO databasen 2023:1. Initiativet är ett samarbete mellan Kantar Media och Poddindex för att skapa en ökad jämförbarhet mot andra medieslag i mediaplanering och utvärdering av marknadsinvesteringar, samt skapa mer synlighet och transparens för podcastmediet.

Genom modellering och kalibrering av räckviddsnivåerna (teknisk medieräckvidd/lyssnare och nedladdningar/lyssningar) från ett antal poddar från Poddindex mot ORVESTO Konsument enas nu den gemensamma valutan för marknaden i Sesame. I Sesame är det från 2023:1 möjligt att ta fram målgruppsdata från ORVESTO Konsument för alla mätta poddar från Distributionsplattformarna Sveriges Radio, Bauer/Podplay och Acast, skapa media planer, paketeringar/ totala nettoräckvidder för mediehus, analysera frekvenser, dubbeltäckning med mera.


"Det här är ett viktigt initiativ där två olika mätmetoder kalibreras för att skapa en ännu starkare och tydligare mätning för poddar. Teknisk data från Poddindex, kombinerat med data från ORVESTO Konsument ger nya möjligheter till insikter vad gäller målgrupper och nettoräckvidd. Dels mellan olika poddar, men också tillsammans med andra medier. Det är efterlängtat!" 

- Mattias Björkman, Head of Digital Business Development, Bauer Media, Ordförande för Poddindex


ORVESTO Konsument innehåller ett stort frågebatteri kring podcastlyssnande och beteende kring det. Såsom frekvens, tidsåtgång, hur man lyssnar, vilken app/spelare, hur man hittar till nya poddar, genrer man lyssnar på, inställning till reklam i poddar med mera. Läs mer här.