I denna nya utgåva av årsrapport på ämnet poddar kan du ta del av utvecklingen för några av Sveriges mest populära poddar och få insikter i poddlyssnandet under 2023 samt trendspaningar. Ur mätning av poddlyssnande genom ORVESTO Konsument ser vi vikten av relevant och genuint innehåll i poddskapandet. ORVESTO Konsument mäter podcastlyssnandet av unika individer, där vi frågar folk om hur ofta de lyssnar på olika typer av podcasts.
I rapporten finns också jämförelse av den tekniska medieräckvidden från föregående år (2022) för de anslutna distributionsplattformarna i Poddindex. Detta är en teknisk medieräckviddsmätning som identifierar lyssnare genom unika spelare oavsett vilken kanal man väljer för att lyssna på podd. Anslutna distributörer är Acast, Podplay, Podspace och Sveriges Radio.
Utifrån teknisk medieräckvidd var de största kommersiella poddarna under 2023 följande:
Sveriges Radios mest populära poddar:
Genrer som engagerar
Podcastlyssnarna lyssnar i högre utsträckning på annat ljudinnehåll såsom streamad musik och ljudböcker, än andra målgrupper. Man verkar helt enkelt tycka om att konsumera innehåll genom att lyssna. Därmed ser vi att nyhetssegmentet växer och allt fler poddlyssnare är ute efter att ta del av information rörande en mängd ämnen. Från flera håll hos distributörer och utgivare av podd hör man att infotainment och generellt informativa poddar. De fyra genrer som podcastpubliken helst lyssnar på i poddformat är Intervjuer, Underhållning och Samhälle/Dokumentär följt av Nyheter/Politik.
I snitt lyssnar en veckolyssnare på cirka 4 podcasts regelbundet, vilket ligger i linje med resultat från senaste tre års undersökningar.
”I en värld där många är allt mer medvetna om sin digitala konsumtion har podcasts blivit ett val för dem som söker en givande och tydligt schemalagd medieupplevelse. Detta kombinerat med möjligheten att skaffa sig ny kunskap via poddlyssnandet har gjort att intresset för informativa podcasts ökat. Ökningen av utbildningsgenrer under det föregående året understryker en växande tendens mot koncentrerat och informativt innehåll. Podcasts, uppskattat för sin intima och brusfria karaktär, fungerar inte bara som en källa för underhållning utan också som en plattform för lärande. Vi ser också den positiva effekten av informativa podcasts kombinerade med en karismatisk värd. Många lyssnare litar på sina podcast-värdar, och populära podcasts har ofta profiler som effektivt kan förmedla innehållet i podcasten och som resonerar med en bred publik.”
-säger Teresa Odu, Partnerships Director Nordics Acast
”Vi har ju egentligen två ben. Nyheter och sport. Och har sett en ökad lyssning på båda. Gällande nyheter är det främst Aftonbladet Krim och Aftonbladet Daily som står för den största ökningen. Och inom sport är det den nystartade Sportbladet Daily som engagerat lyssnarna.”
-säger Niklar Ornerud, Podcastchef Aftonbladet
Reklaminvesteringar
Reklaminvesteringarna fortsätter att öka och podd utvecklas konstant för att möta annonsörers önskemål och krav. Podcast har gått från att vara ett nisch-media till att bli en integrerad del av det bredare medielandskapet. I Sverige lyssnar 31,7% av alla mellan 16-80 år på podd minst en gång i veckan, Acast estimerar att hälften av den nordiska befolkningen nu lyssnar regelbundet på podcast vilket skapar unika möjligheter för annonsörer att nå sin målgrupp på ett direkt och engagerande sätt.
”Denna övergång har inte bara varit märkbar utan har också skapat en naturlig plattform för annonsörer att möta sina konsumenter där de redan befinner sig. Resultaten är tydliga - annonsörer som tar steget in i poddvärlden ser inte bara den effektivitet som det medför, utan visar också sitt förtroende genom att öka sina investeringar. En studie utförd av Acast i slutet av 2023, baserad på data från medieköpare i Sverige, Norge och Danmark, avslöjade att hela 83% av de tillfrågade planerar att öka sina reklaminvesteringar i podcasts under 2024. Med åtta av tio annonsörer som planerar att öka sin investering i podcast blir det tydligt att mediet skapar faktiskt affärsnytta och har kommit att bli en allt mer central del av annonsörernas mediemix. Studien visar också att medieköpare har ett högt förtroende för poddkreatörer, där hela två av tre uppger att reklam från podcastprofiler är mer trovärdig än reklam från influencers på sociala medier.”
-säger Johanna Turner, Nordic Sales Director hos Acast
”Året har inneburit nytt samarbete med Podspace om annonsförsäljning samtidigt som vår egen försäljning tagit fart. Det ser vi nu bära frukt i inledningen av 2024 när vi under första månaderna nått budget med över 100 %.”
-säger Paulina Pereaux, Affärsutvecklare podcast hos Bonnier News Sales
Nyanslutna i Poddindex
Spöktimmens produktionsbolag Ek & Borg samt Polpo Play med poddar som Skäringer och Nessvold, Oväntat Besök hos Janne Josefsson och Syrran och jag har valt att ansluta som Publicister i Poddindex. Det innebär att deras varumärke exponeras i listan över podcasts samt att de får en egen samlingssida där enbart de poddar de arbetar med listas. Från 6 575 kr per kvartal kan nätverk/producenter/utgivare ansluta som Publicist, så länge berörd podd finns i en redan ansluten Distributionsplattform.
Innehåll i rapporten:
— Teknisk medieräckvidd totalt 2023 mot 2022
— De största poddarna 2023
— Vilka genrer engagerar som engagerat mest
— Vilken målgruppen är
— Utvecklingen av lyssnandet sedan 2015